2016. október 16., vasárnap

2 évesek játékai

A kisded egyre önálóbb, egyre nagyobb akarata van, egyre ügyesebb. Talán azt is mondhatjuk, hogy a 2 év, fordulópont. Mostantól könnyebb lesz anyának bizonyos szempontból, egyedül már nagyon sok mindent tud, nincs úgy ránk szorulva, viszont az egyre erőteljesebb akarat újabb kihívásokat, nem feltétlen könnyebbeket, gerjeszt.
Okosak, akaratosak és egyre ügyesebbek. Lassan itt az “ez meg ki vót?” “itt meg ki lakik?” “mi ez?” korszak, de ez még a könnyebb, a “miért” és a “miből van pl. a kisbaba” korszakra még várnotok kell. A gyermek fejlesztése nem olyan nagy dolog, mint ahogy előadjuk, sokszor megy magától, kikövetelik azt amire éppen szükségük van, de azért nem árt tudni is, ha véletlen kimaradna valami. Igyekszem összeszedni a dolgokat, ezeket inkább csak inspirációnak tekintsd, és próbáld a te gyerekedhez igazítani.
Nagymozgások fejlesztése: labdázás (elkapás, gurítás, rugás, célba dobás…), egyensúlyozás valamin, bukfenc, mászás, torna (lábujjhegyen járás, kifele-befele fordított lábfejjel, ugrálás, egylábon állás, törzshajlítgatás, guggolásban járás, karkörzés…), táncolás, biciklizés, próbálkozhat az öltözködéssel. Mindennap legyen alkalma a gyereknek szabadon rohangálni, ugrándozni, “őrjöngeni”.
Finommozgások fejlesztése: gyöngyfűzés, pötyi, rajzolás, festés, papírvágó ollóval vágás, ragasztás, gyurmázás (giliszta, csiga, torta…), fogmosás, egyedül evés, öltözködés (gombolás). Ha nem akar rajzolni, akkor rajzolj neki te egyszerű rajzokat, majd megjön a kedve. Általában a zsírkréta nem túl népszerű, sokkal jobban szeretik a filctollat, tollat, zseléstollat, aszfaltkrétát, vízfestéket, fürdőszobában használható lemosható festéket.
Beszédfejlesztése: beszélgetés játékból (pl. telefonálás), szituációs játékok a babákkal/állatokkal, olvassatok mesét és beszéljétek is meg a képeket is, tanítgasd az udvariassági kifejezésere (köszönés, tessék, kérem, légy szíves…, köszönöm), mondókák, versikék, dalok tanulása, szépen választékosan beszélj hozzá, ha valamit rosszul mond, mondd el helyesen, de ne javítsd ki, majd magától megtanulja, ha eljön az ideje, ha nem beszél még nem szabad szidni, erőltetni.
Gondolkodás fejlesztése: puzzle (eleinte csak egy képet vágj néhány darabra, de pár hónap múlva már lehet próbálkozni igazi kirakóval is), tanítsd meg (nevét, szülei nevét, lakcímét, korát, a környezetetekben levő tárgyakat…), válogatás tárgyak között (szín, alak, anyag…szerint), színek ismerete, helyhatározók gyakorlása, ellentétes fogalmak, eldugsz valamit (hideg-langyos-meleg játék), napszakok, évszakok, számolás (eleinte csak 3-5-ig tudnak), általában magától adódnak azok a helyzetek, amikor lehet a gyermeket tanítani.
Egy két évesnél idősebb gyermek már nem kisbaba, ezért ne is bánj vele úgy. Meg kell neki tanítani, hogy legyen jószívű, adja oda másnak a játékát, ha kéri, de ne hagyja, hogy bántsák, viszont nem szabad verekedni…meg kell tanulnia bocsánatot kérni és még sok más, de ezeket leginkább a te példádon keresztül fogja megtanulni, ha konfliktusba keveredik a játszótéren akkor először várd meg hogyan oldják meg a helyzetet, de ha szükséges avatkozz be, sajnos nem minden szülő foglalkozik a játszótéren a gyerekével, ezért neked kell oda figyelned. Ne csodálkozz, ha majd fellángol a félelem és pl. olyan dolgoktól fog félni, amitől addig nem (nem mer csúszdázni). A szeretet nyelvek közül még mindig nagyon fontos a testi érintés, de a dícséret, az ajándék is kezd fontossá válik. Tévhit, hogy a drága játékokra van szüksége egy unatkozó gyereknek. Meg kell a gyereket tanítani arra, hogy ne unatkozzon. Azaz, nemcsak oda kell adni neki egy játékot, hanem meg kell mutatni mennyi mindent lehet azzal játszani. Pl. egy keményfedeles könyvből lehet kerítést csinálni, az állatkák bemehetnek, kimehetnek, legelhetnek a szőnyegen, megbetegedhetnek, gyógyítani lehet őket…a 2-3 évesek álom világban élnek, ne csodálkozz, ha egy képzeletbeli elefántcsordával ugrál majd az ágyon, vagy süsü jön léghajóval a konyhátokba, netán képzeletbeli barátjaival beszélget.
Figyeld kisgyermekedet, mert 2-3 éves korban már észre lehet venni, ha valamihez kiemelkedő tehetsége van. De alapvetően ha figyelsz és foglalkozol vele, akkor maguktól fognak a fent leírt dolgok előjönni. Az első 3 évben szinte csak reagálni kell a gyermek igényeire, érdeklődésére, példát kell mutatni, a többi jön magától, nehéz elrontani, ha szerető szülő vagy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése